Kristian Bang Foss

Foto: 
Morten Holtum

Kristian Bang Foss (DK) DK

»Jeg har tendens til at lægge mærke til detaljer, har et blik for små uheld, holder øje med det, der kan gå galt.«

»Ofte ser jeg i trafikken ting, der går galt, før de gør det, og jeg bliver irriteret, når folk ikke kigger sig for. Jeg har stort fokus på, hvad der sker omkring mig og prøver at tænke alt igennem, samtidig med at jeg også selv kan være meget distræt,« fortalte Kristian Bang Foss til Informations Peter Nielsen, 20. juli 2015.

I 2008 fik Kristian Bang Foss sit med gennembrud Stormen i 99. Temaet i romanen er gruppedynamik og magtforhold på en helt almindelig arbejdsplads samt i folkeskolen. Han brugte sit arbejde på InWears lager på Amager samt sin skoletid som skelet og skrev intuitivt ved at bruge det, som tilfældigt dukkede op i hans tanker. Handlingen udspiller sig fra 1989-1999 og følger flere personer på en arbejdsplads.

Forfatteren skriver ikke om sig selv i sine romaner, men lader sig inspirere af oplevelser og iagttagelser, hvor han færdes, og sat sammen bliver det til absurde skildringer med både komik og tragedier.

”Verdens sygeste menneske”

Døden kører Audi fra 2012 blev hans internationale gennembrud og er oversat til 17 sprog. Romanen er en fortælling om Waldemar, verdens sygeste menneske, og Asger, som er en falleret reklamemand, der nu er handicaphjælper. Sammen tager de to på et roadtrip, som ender hos en healer i Marokko. At romanen fik den vinkel skyldtes, at forfatteren lod sig inspirere fra søgninger på nettet, hvor han læste om healeren. Det er en måde, han ofte arbejder på. Idéen til romanen udsprang af arbejdet som handicaphjælper for en ung mand på Vestegnen. Han ville gerne ud at rejse, men det kunne ikke lade sig gøre på grund af kommunens bureaukrati.

Da Kristian Bang Foss skrev Døden kører Audi, boede han i Berlin og brugte al sin tid på at skrive. Han mødte sin kone, fik børn og flyttede til Danmark, hvilket betød, at der skulle flere penge til, og Bang Foss påtog sig nye opgaver.  Han har blandt andet været medforfatter til filmmanuskriptet til Christina Rosendahls film Vores mand i Amerika. Det betød, at han ikke fik skrevet på sin roman. Først efter besøg hos en terapeut og brug af ny teknik, kom der igen gang i skriveriet, og efter 7 år udkom den anmelderroste roman Frank vender hjem.

Frank vender hjem

Netop arbejdet med filmmanuskriptet gjorde, at romanen er mere filmisk i sin struktur end de første bøger, blandt andet er der mere fokus på historiefortællingen. Den er mere handlingsmættet og mindre satirisk end de første romaner. Romanen gav Bang Foss et folkeligt gennembrud, og den blev nomineret til DR Romanprisen.

I et interview med Politikens Sebastian Wittrock fortæller forfatteren om klasseforskelle, som er et tema i romanen samt paralleller til Homers Odysseen:

»Grundfortællingen om at vende hjem til en familie i krise har det været vigtig for mig at skrive op imod. For i modsætning til oldtidshelten Odysseus kan Frank ikke bare bruge vold. Mandens rolle i dag er forandret, så han er nødt til at finde nogle helt andre strategier.« 

Ud over at være en Odysseus-fortælling om en mands hjemvenden handler romanen også om det danske klassesamfund. Frank vender hjem er et portræt af to familier, og hvad det betyder for ens liv, hvor og hvordan man er vokset op.

»Det kan virke banalt at sige, men samtidig er det vigtigt at holde fast i, at vi ikke har de samme forudsætninger. Vi er generelt et meget lige samfund, men netop fordi vi er så lige, kan der være en blindhed over for de uligheder, der faktisk er,« mener Kristian Bang Foss.
Ligesom i den klassiske dannelsesroman, hvor helten begiver sig af sted og vender forandret hjem, forandrer også Frank sig, og man kan sige, at Frank på en eller anden måde lærer at navigere i den moderne manderolle og måske endda i livet som sådan.

Fra afholdsamøbe til åndsbolle

Kristian Bang Foss er født 1977 og opvokset på Østerbro. Efter gymnasiet tog han på højskole og begyndte derefter at studere fysik og matematik. Han droppede studierne, da han ville skrive og spille musik. Han dimitterede fra Forfatterskolen i 2003 og har undervist på Ask Højskole og Testrup Højskole. Han har i en årrække boet i Berlin, men bor nu på Frederiksberg. I 2004 debuterede Kristian Bang Foss med Fiskens vindue.

Han har modtaget flere arbejdslegater fra Statens Kunstfond, EU’s litteraturpris, Det danske Akademis Beatrice-pris. Föreningen Nordens kulturstipendium för unga författartalanger i Öresundsregionen, Jytte Borberg Prisen og var nomineret til DR’s Romanpris for anden gang i år. 

Kristian Bang Foss har oversat flere bøger af blandt andet af David Van og Lars Lenth. Hans seneste udgivelse er Kaptajn Haddocks ordbog - fra afholdsamøbe til åndsbolle.

»Ofte ser jeg i trafikken ting, der går galt, før de gør det, og jeg bliver irriteret, når folk ikke kigger sig for. Jeg har stort fokus på, hvad der sker omkring mig og prøver at tænke alt igennem, samtidig med at jeg også selv kan være meget distræt,« fortalte Kristian Bang Foss til Informations Peter Nielsen, 20. juli 2015.

I 2008 fik Kristian Bang Foss sit med gennembrud Stormen i 99. Temaet i romanen er gruppedynamik og magtforhold på en helt almindelig arbejdsplads samt i folkeskolen. Han brugte sit arbejde på InWears lager på Amager samt sin skoletid som skelet og skrev intuitivt ved at bruge det, som tilfældigt dukkede op i hans tanker. Handlingen udspiller sig fra 1989-1999 og følger flere personer på en arbejdsplads.

Forfatteren skriver ikke om sig selv i sine romaner, men lader sig inspirere af oplevelser og iagttagelser, hvor han færdes, og sat sammen bliver det til absurde skildringer med både komik og tragedier.

”Verdens sygeste menneske”

Døden kører Audi fra 2012 blev hans internationale gennembrud og er oversat til 17 sprog. Romanen er en fortælling om Waldemar, verdens sygeste menneske, og Asger, som er en falleret reklamemand, der nu er handicaphjælper. Sammen tager de to på et roadtrip, som ender hos en healer i Marokko. At romanen fik den vinkel skyldtes, at forfatteren lod sig inspirere fra søgninger på nettet, hvor han læste om healeren. Det er en måde, han ofte arbejder på. Idéen til romanen udsprang af arbejdet som handicaphjælper for en ung mand på Vestegnen. Han ville gerne ud at rejse, men det kunne ikke lade sig gøre på grund af kommunens bureaukrati.

Da Kristian Bang Foss skrev Døden kører Audi, boede han i Berlin og brugte al sin tid på at skrive. Han mødte sin kone, fik børn og flyttede til Danmark, hvilket betød, at der skulle flere penge til, og Bang Foss påtog sig nye opgaver.  Han har blandt andet været medforfatter til filmmanuskriptet til Christina Rosendahls film Vores mand i Amerika. Det betød, at han ikke fik skrevet på sin roman. Først efter besøg hos en terapeut og brug af ny teknik, kom der igen gang i skriveriet, og efter 7 år udkom den anmelderroste roman Frank vender hjem.

Frank vender hjem

Netop arbejdet med filmmanuskriptet gjorde, at romanen er mere filmisk i sin struktur end de første bøger, blandt andet er der mere fokus på historiefortællingen. Den er mere handlingsmættet og mindre satirisk end de første romaner. Romanen gav Bang Foss et folkeligt gennembrud, og den blev nomineret til DR Romanprisen.

I et interview med Politikens Sebastian Wittrock fortæller forfatteren om klasseforskelle, som er et tema i romanen samt paralleller til Homers Odysseen:

»Grundfortællingen om at vende hjem til en familie i krise har det været vigtig for mig at skrive op imod. For i modsætning til oldtidshelten Odysseus kan Frank ikke bare bruge vold. Mandens rolle i dag er forandret, så han er nødt til at finde nogle helt andre strategier.« 

Ud over at være en Odysseus-fortælling om en mands hjemvenden handler romanen også om det danske klassesamfund. Frank vender hjem er et portræt af to familier, og hvad det betyder for ens liv, hvor og hvordan man er vokset op.

»Det kan virke banalt at sige, men samtidig er det vigtigt at holde fast i, at vi ikke har de samme forudsætninger. Vi er generelt et meget lige samfund, men netop fordi vi er så lige, kan der være en blindhed over for de uligheder, der faktisk er,« mener Kristian Bang Foss.
Ligesom i den klassiske dannelsesroman, hvor helten begiver sig af sted og vender forandret hjem, forandrer også Frank sig, og man kan sige, at Frank på en eller anden måde lærer at navigere i den moderne manderolle og måske endda i livet som sådan.

Fra afholdsamøbe til åndsbolle

Kristian Bang Foss er født 1977 og opvokset på Østerbro. Efter gymnasiet tog han på højskole og begyndte derefter at studere fysik og matematik. Han droppede studierne, da han ville skrive og spille musik. Han dimitterede fra Forfatterskolen i 2003 og har undervist på Ask Højskole og Testrup Højskole. Han har i en årrække boet i Berlin, men bor nu på Frederiksberg. I 2004 debuterede Kristian Bang Foss med Fiskens vindue.

Han har modtaget flere arbejdslegater fra Statens Kunstfond, EU’s litteraturpris, Det danske Akademis Beatrice-pris. Föreningen Nordens kulturstipendium för unga författartalanger i Öresundsregionen, Jytte Borberg Prisen og var nomineret til DR’s Romanpris for anden gang i år. 

Kristian Bang Foss har oversat flere bøger af blandt andet af David Van og Lars Lenth. Hans seneste udgivelse er Kaptajn Haddocks ordbog - fra afholdsamøbe til åndsbolle.

Mød også disse forfattere

Sissel-Jo Gazan
Hallgrímur Helgason
Ry Kristensen
Ib Michael

Mød Kristian Bang Foss

Torsdag
17september
Torsdag 17. september 2020
Fredag
18september
Fredag 18. september 2020
Lørdag
19september
Lørdag 19. september 2020

Øvrige arrangementer

Tirsdag
15september
15. september 2020
Onsdag
16september
16. september 2020
Torsdag
17september
17. september 2020
Fredag
18september
18. september 2020
Lørdag
19september
19. september 2020